شاید شما فکر کنید وضوح تلویزیون ۸K دو برابر تلویزیونهای ۴K است. اما به دلیل روشهای اندازهگیری پیچیده این مسئله درست نیست. کلمه ۸K مربوط به وضوح افقی این تلویزیونها است. یعنی تعداد پیکسلهایی که از سمت چپ تا راست صفحه نمایش قرار دارند. تلویزیونهای ۸K دو برابر ۴K پیکسلهای افقی دارند ولی در کل، تعداد پیکسلهای ۸K چهار برابر تعداد پیکسلهای ۴K و ۱۶ برابر تعداد پیکسلهای تلویزیونهای ۱۰۸۰p است. اصطلاحات مختلف میتواند گیج کننده باشند.
- یک تلویزیون ۷۲۰p یا HD با ۱۲۸۰ پیکسل افقی و ۷۲۰ پیکسل عمودی اندازهگیری میشود.
- یک تلویزیون ۱۰۸۰p یا Full HD (FHD) با ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل اندازهگیری میشود.
- یک تلویزیون ۴K یا Ultra HD (UHD) با ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰ پیکسل اندازهگیری میشود.
- یک تلویزیون ۸K با ۴۳۲۰ در ۷۶۸۰ پیکسل اندازهگیری میشود.
بعد از تلویزیونهای ۷۲۰p تعداد پیکسلها هم در جهت افقی و هم در جهت عمودی دو برابر میشود. افزایش پیکسلها در هر دو جهت باعث افزایشی عظیم در تعداد کل پیکسلها میشود. تلویزیونهای ۸K با تعداد بسیار زیادی پیکسل پر شدهاند.
آیا باید یک تلویزیون ۸K خریداری کنیم؟
جواب کوتاه: نه.
تلویزیونهای ۴K در نهایت بین مصرفکنندگان رایج شدهاند و قیمت مناسب و قابل خریدی نیز دارند. HDR هنوز شاید در یک جنگ استانداردها باشد اما بیشتر تلویزیونها هر دو گزینه را عرضه میکنند و HDR یک فاکتور جدا از وضوح و رزولوشن است. پس پیادهسازی آن دست سازنده است. اگر شما قصد خرید یک تلویزیون را دارید، آن حتما باید یک تلویزیون ۴K HDR باشد. دلایل زیادی وجود دارد تا شما منتظر تلویزیونهای ۸K نباشید.
دلایل بسیاری برای این ادعا وجود دارد.
هیچ محتوای ۸K وجود ندارد مگر اینکه در ژاپن زندگی کنید
همانند روزهای اول انتشار تلویزیونهای ۴K، کارهای بسیار کمی روی محتوای ۸K انجام میگیرد. در حالی که بعضی فیلمها با فناوری ۸K فیلمبرداری شدهاند ولی همچنان تمرکز و برنامهریزی Netflix و Amazon بر روی محتوای ۴K است. اخیرا هیچ توافقی برای انتقال محتوای ۸K به تلویزیونها صورت نگرفته است.
ژاپن یک کانال پخش کننده متحوای ۸K معرفی کرده است. این امکان بررسی برای نیازهای پیچیده این فناوری را محیا کرده است. برای لذت بردن از محتوای ۸K شما نیازمند یک تلویزیون ۸K، یک ماهواره اختصاصی برای دریافت و مخابره دادهها و در بعضی مواقع جایگزینی برای تقویتکنندهها و جعبههای توزیعکننده هستید. این مبلغ زیادی برای یک فرد با درآمد متوسط است. ژاپن پیشگام این فناوری برای پخش المپیک ۲۰۲۰ توکیو با فناوری ۸K است.
ارتقا محتوا کمک کننده است ولی کافی نیست
شایان ذکر است که تلویزیونهای ۸K قادر به بالا بردن محتوا با کیفیت پایین هستند که تفاوت زیادی را ایجاد میکند. بسیاری از تلویزیونهای ۴K این کار را انجام میدهند و موجب میشوند محتوای ۱۰۸۰p بسیار بهتر دیده شود. بالا بردن محتوا در تلویزیونهای ۴K بسیار جذاب است و دیگر نیاز ندارید فیلمهای ۱۰۸۰p را با حاشیهای سیاه رنگ در صفحه نمایش خود مشاهده کنید.
بهترین راه برای توضیح آن فکر کردن در مورد صفحه نمایش گوشیهای هوشمند است. زمانی که گوشیهایی با صفحهنمایش بزرگتر عرضه شدند، کیفیت و وضوح تصاویر آنها بسیار تعجبآور بود. برنامههایی که در صفحهنمایش کوچکتر هیچ زرق و برقی نداشتند ناگهان در صفحهنمایشهای بزرگ بسیار جذاب شدند. حتی وبگردی هم تغییر بسیاری کرد در حالی که خود وبسایت هیچ تغییری نکرده بود. اگر شما گوشی خود را از آیفون ۶ به آیفون XS تغییر دهید تفاوت بزرگی را مشاهده خواهید کرد.
این همان چیزی است که تلویزیونهای ۸K با یک الگوریتم بالا بردن محتوا ارایه خواهند کرد. سامسونگ نیز بر روی یک الگوریتم بالا بردن محتوا ۸K کار میکند و بررسیها به شدت امیدوار کننده هستند. اما این ویژگی در بسیاری از تلویزیونهای ۴K نیز وجود دارد و نمیتواند دلیل مناسبی برای خرید یک تلویزیون ۸K باشد.
پخش ۸K میتواند مشکلزا باشد
استریم و پخش ۴K بسیار سخت است. برای استریم ۴K شما نیازمند حداقل ۲۰ مگابیت سرعت اینترنت هستید و این یعنی قیمت به شدت بالا. حال استریم ۸K با چهار برابر پیکسلهای بیشتر حتی سختتر و پرخرجتر است.
آزمایشهای انجام شده نشان میدهد برای یک استریم ساده با تلویزیونهای ۸K شما نیازمند حداقل سرعت ۵۰ مگابیت اینترنت هستید. سرعتی که برای بیشتر مردم آمریکا در دسترس نیست. اگر شما به استریمهای چندگانه فکر میکنید با سرعتی نزدیک به یک گیگابیت نیز شاید با مشکل روبرو شوید.
اگر شما دارای سرعت اینترنت یک گیگابیت هم باشید باید به حجم دیتای انتقالی توجه داشته باشید. یک ساعت استریم ۸K حدود ۷۵.۲ گیگابایت از حجم شما را مصرف خواهد کرد. استریم ۸K در طول یک هفته میتواند حدود ۱ ترابایت از حجم اینترنت شما را مصرف کند.
با توجه به تمرکز Netflix و Amazon به پخش محتوای ۴K، پخش و استریم محتوای ۸K به دور از ذهن است. اما زمانی که این فناوری عرضه شود، همراه خود تجهیزاتی را که برای پخش آن مورد نیاز هست نیز عرضه میکند. راهحل اخیر ژاپن بر روی کره زمین کار نخواهد کرد و نیازمند یک زیرساخت ماهوارهای پیچیده است.
تلویزیونهای ۸K ابتدا بسیار گران خواهند شد
این یک داستان قدیمی است. تلویزیونهای جدید ابتدا با قیمت بسیار بالا عرضه میشوند و به مرور زمان قیمت آنها کاهش مییابد. زمانی که تلویزیونهای ۴K راهی بازار شدند قیمت آنها در محدوده ۲۰۰۰۰ دلار بود. شاید خبر خوب این باشد که قیمت اولیه تلویزیونهای ۸K کمتر از این محدوده خواهد بود. قیمت اولیه آنها در محدوده ۱۵۰۰۰ دلار است. اگر شما قصد خرج ۱۵۰۰۰ دلار برای خرید تلویزیون دارید، بهتر است یک یا حتی دو تلویزیون ۴K با یک سیستم صدای با کیفیت خریداری کنید.
هزینههای زیاد یک ضرورت است. تولید همه فناوریهای جدید ابتدا بسیار گران است و با گذر زمان تولید آنها پیشرفت خواهد کرد و قیمت آنها نیز کاهش خواهد یافت.
آیا سودی در خرید تلویزیونهای ۸K وجود دارد؟
تلویزیونهای ۸K برای افرادی که در آپارتمانها یا خانههای قدیمی با راهروهای تنگ زندگی میکنند مناسب است. مزیت وضوح بیشتر اینجاست که شما میتوانید نزدیک تلویزیون خود بنشینید مخصوصا زمانی که اندازه تلویزیون نیز افزایش مییابد.
اگر نزدیک یک صفحه نمایش بزرگ ۱۰۸۰p (برای مثال ۷۰ اینچ) بنشینید، تصویر رضایتبخشی برای شما ایجاد نخواهد کرد. شما نیاز دارید دور از تلویزیون قرار بگیرید تا پیکسلها را تشخیص ندهید. در تلویزیونهای ۴K این قابلیت پیشرفت کرد ولی باز در یک تلویزیون ۷۰ اینچی شما نیاز دارید دورتر از تلویزیون بنشینید تا بهترین نتیجه را تجربه کنید.
اگر شما در یک آپارتمان کوچک زندگی میکنید و از مشکل جا رنج میبرید، وجود یک تلویزیون ۸K میتواند مشکل شما را برطرف کند. شما میتوانید نزدیک تلویزیون نیز تجربه فوقالعادهای داشته باشید. فاصله کم با تلویزیون مانند تجربه تماشای فیلم در سینما خواهد بود و شما نیاز ندارید مبل خود را در فاصلهای دور از تلویزیون قرار دهید تا فیلم خود را با کیفیت مناسب مشاهده کنید.
اما این دلیل مناسبی برای خرید یک تلویزیون ۸K نیست. شما میتوانید با قیمتی بسیار کمتر یک تلویزیون ۴K HDR خریداری کنید. برای مشاهده بهتر رنگهای تیره تلویزیونهای OLED را نیز در نظر بگیرید. با وجود فناوریهای موجود در بازار نیازی برای خرید تلویزیونهای ۸K وجود ندارد.
همچنین تلویزیونهای ۸K بهترین فناوری صفحه نمایش را عرضه خواهند کرد. اخیرا شرکت سونی یک تلویزیون ۸K را نمایش داده است که روشنایی ۱۰۰۰۰ نیت را داراست. نیت یک واحد اندازهگیری برای روشنایی تصویر است و برای یک مقایسه ساده، بهترین تلویزیون موجود در بازار از نظر روشنایی توانایی ۴۰۰۰ نیت را دارد. این تلویزیون سونی از قابلیت OLED نیز بهره میبرد. یعنی همزمان با قابلیت نمایش تصاویر روشن فوقالعاده، تصاویر تیره را نیز به بهترین نحو ممکن به نمایش میگذارد. این قابلیتها موجب شده تا تصاویری بسیار واضح و نزدیک به واقعیت را در این تلویزیون مشاهده کنیم.
سامسونگ نیز ویژگیهای مختلفی را برای تلویزیونهای خود ارایه میدهد. از جمله آنها ویژگی Ambient mode آن است که صفحهنمایش را با توجه به روشنایی اتاق تنظیم میکند و میتواند تلویزیون را زمانی که مورد استفاده قرار نمیگیرد، هم رنگ دیوار کند. این ویژگی شبیه ویژگی Google Home Hub است.
با توجه به قیمت بسیار زیاد این تلویزیونها، بهترین تجربه از صفحهنمایش را حتی زمانی که ویدیوهایی با کیفیت ۸K مشاهده نمیکنید، عرضه میکنند. برای یک مصرفکننده با درآمد متوسط، تجربه ویژگیهای این تلویزیونها در چند سال آینده میسر نخواهد بود.